COLOR & TONES: BLUE HOUR



APAKAH BLUE HOUR?


The blue hour comes from the French expression l'heure bleue, which refers to the period of twilight each morning and evening where there is neither full daylight nor complete darkness. The time is considered special because of the quality of the light at this time of day.


Blue hour kalau direct translation bermaksud jam biru.. Ermm apakah jam bewarna biru? haha tapi kita jgnlaa dengan bendulnya mentafsir macam tu.. hehe Blue hour adalah perubahan warna yang berlaku ketika perselisihan matahari terbenam/terbit ke waktu selepasnya itu, sama ada malam atau siang. Sama ada blue hour itu berlaku selepas sunset atau sebelum sunrise. Waktu ini, keadaan langit tersangatlah kebiru-biruan.


PENGGUNAAN TONA/WARNA


Jelas kita ketahui tentang blue hour. Jelas juga kita tahu blue hour mempunyai tone warna yg cool dan tidak panas seperti sunset. Tidak kira blue hour itu berlaku selepas sunset atau sebelum sunrise. Yang pasti, ia memang biru dan bukan warna lain. 


Oleh itu, jelas juga yang anda sebagai photographer yg bijak, perlu menggunakan warna2 di dalam group yg sama. Bermakna TIDAK ADA warna warm diperlukan ketika ini.  Jika terdapat photo yg menggunakan color yg warm ketika blue hour... 


Namun, jika intention anda untuk highlight kan certain part dalam photo anda kepada warm.. boleh je pakai, tapi memadai dengan sedikit sahaja value yg digunakan. Jika terlalu banyak, maka itu dah bukan blue hour nama nya..




Penggunaan minimal di dalam setting Kelvin>white balance mampu membuat
photo anda mempunyai sedikit gradient dan tona warna yg natural.
AllRightsReserved © 2010 tujuhjiwa


Kadangkala, kita takperlu pon guna Kelvin untuk
mencantikkan photo anda, alam itu sendirinya indah.
AllRightsReserved © 2010 tujuhjiwa

MINIMAL - Gunakan seminimal boleh tint of color supaya shot anda tidak rosak atau nampak fake atau plastik. Kebiasaannya, jika saya.. (menggunakan Nikon D90 je).. Saya akan ke white balance>Kelvins>slight blue/purple>2000k-4000k mengikut kesesuaian.. jangan banyak sangat beb, nanti macam overdone pula...




Penggunaan tona warm yang besesuaian dan tidak 
berlebihan kadangkala memberikan mood yang baik.
AllRightsReserved © 2010 tujuhjiwa


BREAK THE RULES - Kadangkala saya menggunakan tint of color yg sedikit warm seperti magenta dengan sedikit valuenya, untuk menambah depth of field image ini dan sedikit contrast. Walaupun begitu, saya tetap mengawal nilai kelvin yang digunakan supaya hasil photo yang terhasil akan memberi mood tenang dan damai. 


Perkara terpenting yang perlu anda ambil kira ialah keadaan cahaya dan warna di sekeliling anda dan kesesuaian setting warna anda di dalam dslr.



No comments:

Post a Comment

shoutout ur souls!!!