WARNA DI DALAM FOTOGRAFI



1. APA MAKSUD WARNA
Jika berdasarkan wikipedia:

Color or colour (see spelling differences) is the visual perceptual propertycorresponding in humans to the categories called redgreenblue and others. Color derives from the spectrum of light (distribution of light energy versus wavelength) interacting in the eye with the spectral sensitivities of thelight receptors. Color categories and physical specifications of color are also associated with objects, materials, light sources, etc., based on their physical properties such as light absorption, reflection, or emission spectra. By defining a color space, colors can be identified numerically by their coordinates.
Because perception of color stems from the varying sensitivity of different types of cone cells in the retina to different parts of the spectrum, colors may be defined and quantified by the degree to which they stimulate these cells. These physical or physiological quantifications of color, however, do not fully explain the psychophysical perception of color appearance.
The science of color is sometimes called chromatics. It includes the perception of color by the human eye and brain, the origin of color in materials, color theory in art, and the physics of electromagnetic radiation in the visible range (that is, what we commonly refer to simply as light).

2. JADI, APA PENTINGNYA WARNA DI DALAM FOTOGRAFI?
Warna atau cahaya (lights) sgt2 laa penting dlm fotografi, kerana ia adalah asas utama kepada sukses nya sesebuah shot itu. Anda mungkin mempunyai dslr yang hebat, lens beharga 10ribu, lighting equipment yang mahal... tetapi jika pemilihan warna anda sangat2 teruk.. saya cadangkan anda buang sahaja equipment2 itu atau sedekahkan kepada saya je.. hehehe (gurau2 kasar je bro) 
Anyway, pemilihan warna yang betul dapat menentukan hala tuju sebenar foto yang anda inginkan. Ini adalah tersangat-sangatlah penting kerana tona yang betul boleh menghasilkan mood yang anda inginkan dengan betul. Kadang2 tona yang dipilih adalah cantik, terbaik dan perfect, tetapi ia langsung tidak memenuhi kehendak tona dan concept sebenarnya. Selain itu, warna juga dapat menentukan fokus di dalam foto anda. Sebagai contoh, anda boleh menentukan fokus anda pada wajah dengan meletakkan hue yang sedikit tinggi pada bahagian atas muka dan meletakkan gradient ke pada less hue kepada less saturate di kawasan sekelilingnya. Haaa, next post saya akan explain... banyak nak kena cerita pasal color ni...
Pemilihan warna juga boleh membuatkan shot anda menjadi > misteri, menakutkan, seram, gembira, film efek, classic, suram, segar dan sebagainya. Ia bergantung kepada kreativiti dan kebijakan anda.  =)


Color Swatches adalah antara rujukan2 menarik untuk memilih warna yang betul


3. TONA WARNA (COLOR TONE)
Tona warna boleh dedifinisikan dengan mudah je. Tona ialah bagaimana gelap atau terang sesuatu warna itu daripada warnanya yang sebenar. (the real hue). Setiap warna menghasilkan tona yang berbeza. Perlu diingatkan bahawa, warna yang terang (lighter hue) menghasilkan tona yg berlainan daripada warna sama yg gelap(darker hue). Sebagai contoh, warna merah terang dengan merah gelap menghasilkan tona yang berbeza DAN warna terang menghasilkan rangkaian tona yang sedikit berbanding warna yang gelap. Kenapa tona ini dalah penting lebih2 lagi di dalam photography. Bagi saya, photography juga seperti painting atau lukisan. Bezanya kita lakukannya secara digital (untuk zaman ini) atau filem (untuk yg masih guna filem). Photography is an art of lights painting, kena ingat tu. Seperti painting, anda sebagai photographer perlu bermain dengan tona dan warna. So tone/color yang betul mampu menghasilkan impak yang hebat di dalam photo anda.


NEXT POST: Saya akan membincangkan tentang contoh2 tone warna yang betul dan kurang betul dan photo yang sepatutnya terhasil. Sebarang komen dan tokok tambah dari anda amatlah di alu-alukan. Jom kita share knowledge pasal color dan tone di dalam photography bersama2. Jangan kedekut ilmu beb.. jum kongsi2.. Salam Maal Hijrah - JIWA 2010

No comments:

Post a Comment

shoutout ur souls!!!