Photo Editing Software VS DSLR

Photo Editing Software VS DSLR
Seperti seorang pereka grafik yang kreatif, anda sebagai photographer juga perlu pandai untuk memilih tone warna yang bersesuaian untuk setiap shot yang akan anda hasilkan. Adakah setiap kali anda menangkap gambar, adakah ini akan timbul di minda anda? >> "AAhhh shot ni, dalam photoshop laa aku edit colornya"...

Sebagai seorang photographer yang bagus, sikap seperti ini sepatutnya anda elakkan. Ya betul, saya memang tidak nafikan, photo manipulasi dan editing telah menjadi trend masakini. Malah saya sendiri setiap hari menggunakan software seperti ini di dalam kerja grafik sejak 6tahun yang lalu. Tetapi sudahkan anda terlupa bahawa dslr anda mampu menghasilkan color dan efek yang menarik dan terbaik selagi mana anda mampu menguasai dslr anda. APA GUNA beli kamera beharga beribu-ribu ringgit, jika anda masih "melekat" pada software2 ini...Malu beb!!!

Saya tidak sama sekali mengatakan photo editing software adalah tidak bagus. Cuma, perlu elakkan penggunaan yang terlalu kerap supaya anda tidak dikuasai oleh software2 ini. Percaya bahwa anda mampu menguasai kamera anda sepenuhnya. Ya betul, kadang2 kita perlu menggunakan software untuk keadaan tertentu yang dslr tidak mampu untuk hasilkan, tetapi percayalah, hasil yang datang direct dari dslr anda itu lebih "mengghairahkan" dan lebih memberi kepuasan. Trust me on that!!!

Saya terpanggil untuk tulis pasal benda ni sebab, recently, banyak sangat photographer2 yang dah start seperti lupa tentang kehebatan gear dan equipment anda. Seperti setiap kali shot, setiap kali itu kau kena edit. What the hack my friend... matilaa klau semua gamba pon nak kena edit???

As for me, saya cuba sebagus2nya untuk tak pakai software untuk edit photo. Try my best to directly produce from the dslr and thats what pure photographer do. =)

Lu Pikirlah Sendiri...
hahhaha

6 comments:

  1. Salam..
    Saya amat menghormati pandangan dan luahan saudara!
    Namun begitu saya juga berkongsi apa yang saya telah belajar dari bahan bacaan saya yang ditulis oleh para ilmuan. Saya baru sahaja habis menelaah sebuah buku yang ditulis oleh seorang lecturer Ohio University, George M.Craven "An Introduction To Photography" yang berkisar mengenai photography filem dan pemprosesan.300ms berkisar mengenai pemprosesan filem dan prosesnya rumit sekali utuk dalam bahasa mudah 'edit' filem bagi mendapatkan hasil cahaya dan warna yang menarik. Saya juga pernah mendapat komen dari Scott Kelby (Photoshop Insider) bahawa Photographerterbilang Ansel Adam juga 'meng-edit' film negatifnya dalam kaedah yang begitu rumit bagi mendapatkan hasil yang terbaik....

    Dalam era digital dan RAW format saya rasa tiada salahnya kita meng-'edit' photo yang kita ambil menggunakan kamera 'selagi kita tidak menambahatau memanupolasi elemen-elemen tambahan yang tiada didalam foto yang kita ambil' tapi dengan syarat foto tersebut adalah sudah baik dari segi compositionnya, cahayanya.

    Maafkan saya kalau pandangan saya melukakan hati anda.....ada lagi yang saya ingin kongsikan tapi ini sudah terlalu panjang..ehee

    ReplyDelete
  2. refer here for better piture..ehe
    http://dinbrascostudio.wordpress.com/2010/08/03/what-is-photographic-reality-bypeter-eastway/

    ReplyDelete
  3. hehe bro din, saya rasa ada misunderstanding ni... editting yg saya maksudkan ialah yang melampaui batas, maknanya seperti manipulasi, menambah elemen yang tidak sepatutnya berada disitu, editing yang super tidak logik dan texturing yang melampau2 dan seangkatan dengannya... Enhancing photo itu adalah tidak salah, tetapi kadang2 perlu juga berpada2... takut melebihi dari yang sepatutnya...hehe saya sangat bersetuju jika photo yg dimanipulasi tidak lagi kita kategorikan bersama photography(seperti yg dicanang2kan sesetengah photog)... anyway it just my 2cents, no heart feeling r bro..thanks for commenting, i really appreciate it bro =)

    ReplyDelete
  4. setuju betul dengan pendapat tujuhjiwa. leceh sangah kalau main editing. tapi kadang2 terpaksa juga kerana kurang kepuasan dengan hasil gambar yg di ambil.
    btw, 7jiwa ni orang Indon atau Ma-lai-sia ? Kalau kebetulan berdekatan, bolih kita angkat jadi sifu ?

    ReplyDelete
  5. Salam Kbguy, itulaa, kadang2 perlu juga..tapi pada pendapat saya, kurang2kan laa.. hehe macam makan gula, klau banyak letak gula dlm air memang sedap.. tapi lama kelamaan boleh buat kencing manis... heheh anyway, saya orang malaysia =)

    ReplyDelete
  6. waaa....aku pun nak jadi anak murid ko..leh x sifu...? aku gak ko taknak ajar2 kan..huuu~~

    ||firman||

    ReplyDelete

shoutout ur souls!!!